Οι influencer προωθούν άκρως παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με ιατρικά τεστ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Ιnstagram και το TikTok, σύμφωνα με νέα διεθνή μελέτη.
Οι «κραταιοί» τη σήμερον ημέρα influencer μπορούν να βλάψουν σοβαρά την υγεία του πληθυσμού μεταφέροντας άκρως παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με ιατρικά τεστ σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram και το TikTok. Αυτό έδειξε μια νέα διεθνής μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «JAMA Network Open» και της οποίας ηγήθηκαν ειδικοί του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.
Οι ερευνητές ανέλυσαν περί τις 1.000 αναρτήσεις σχετικά με πέντε αμφιλεγόμενα ιατρικά διαγνωστικά τεστ τα οποία είχαν παρουσιαστεί από influencers στα social media σε σχεδόν 200 εκατομμύρια ακολούθους τους. Οπως είδαν, οι περισσότερες αναρτήσεις δεν είχαν καμία αναφορά σε επιστημονικά στοιχεία, ήταν ουσιαστικώς διαφημιστικές, συνδέονταν ξεκάθαρα με οικονομικά οφέλη ενώ δεν ανέφεραν τους πιθανούς κινδύνους των διαγνωστικών εξετάσεων.
Ποιες ήταν όμως οι ιατρικές εξετάσεις που παρουσίαζαν οι influencers; Περιελάμβαναν την ολόσωμη μαγνητική τομογραφία, τη γενετική εξέταση η οποία εντοπίζει πρώιμα σημάδια 50 καρκίνων, τα τεστ αίματος για έλεγχο των επιπέδων τεστοστερόνης, το τεστ της αντιμυλλερίου ορμόνης (ΑΜΗ) η οποία δείχνει τα αποθέματα ωαρίων των γυναικών και το τεστ του μικροβιώματος του εντέρου. Σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτά τα τεστ συνδέονται με περιορισμένες αποδείξεις σχετικά με τα οφέλη τους και μπορούν να οδηγήσουν σε υπερδιάγνωση.
«Η συντριπτική πλειονότητα των αναρτήσεων που μελετήσαμε ήταν άκρως παραπλανητικές» ανέφερε η δρ Μπρουκ Νίκελ, επικεφαλής της μελέτης από τη Σχολή Ιατρικής και Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ και προσέθεσε: «Παρουσιάζονται με τον μανδύα της πρώιμης διάγνωσης, ως ένας τρόπος για να πάρουν οι άνθρωποι στα χέρια τους τον έλεγχο της υγείας τους. Το πρόβλημα είναι ότι αυτού του είδους τα τεστ είναι άχρηστα για τους περισσότερους ανθρώπους ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις τα επιστημονικά στοιχεία που υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητά τους είναι αδύναμα».
Με βάση τη μελέτη, το 85% των αναρτήσεων δεν έκαναν καμία αναφορά σε πιθανά μειονεκτήματα ή κινδύνους των τεστ. «Αυτού του είδους τα τεστ μπορούν να οδηγήσουν υγιή άτομα σε άχρηστες διαγνώσεις και σε άχρηστες θεραπείες καθώς και να επηρεάσουν την ψυχική υγεία τους» σημείωσε η δρ Νίκελ. Η ερευνήτρια τόνισε ότι οι influencers που προωθούν τέτοιου είδους τεστ συνηθίζουν να αναφέρουν ότι η γνώση είναι δύναμη. «Ωστόσο οι περισσότερες πληροφορίες που παραθέτουν είναι προσεκτικά επιλεγμένες. Σε ό,τι αφορά την υγεία είναι σημαντικό να έχουμε την πλήρη εικόνα – οι μισές αλήθειες είναι συχνά ψέματα».
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα ευρήματα, με βάση την ανάλυση 982 posts στο Instagram και στο TikTok:
Το 87% παρουσίαζαν τα οφέλη των τεστ αλλά μόνο το 15% ανέφεραν πιθανές βλάβες.
Μόνο το 6% ανέφερε τον κίνδυνο υπερδιάγνωσης ή άχρηστων θεραπειών.
Μόλις το 6% ανέφερε επιστημονικά στοιχεία ενώ το 34% βασιζόταν σε προσωπικές ιστορίες για την προώθηση των τεστ.
68% των influencers και άλλων κατόχων των λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν οικονομικά οφέλη από τη διαφήμιση των τεστ.
Πηγή: To Βήμα